דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


לגעת בחושים - התפתחות ילדים, חלק 7: תקשורת עם הסביבה 

מאת    [ 21/04/2008 ]

מילים במאמר: 769   [ נצפה 7181 פעמים ]

 3% מהתינוקות משמיעים את המילה הראשונה שלהם בגיל תשעה חודשים. 10% מהתינוקות  משמיעים את המילה הראשונה בגיל עשרה חודשים, ו- 50% משמיעים את המילה הראשונה בגיל שנה.
על ההתפתחות השפתית אצל פעוטות.  

קלט, עיבוד, פלט
תהליך רכישת השפה כולל שלשה שלבים: קלט, עיבוד ופלט.
בשלב הקלט שומעים את הצלילים והמילים, בשלב העיבוד מעבדים את המידע שנקלט ומאכסנים במוח באזור המתמקד בשפה. בשלב הפלט מתבצעת ההוצאה לפועל של מה שנקלט ועובד.

דיבור והקשבה
כבר מהיום הראשון לחייו מתחיל התינוק את שלב הקלט בתהליך רכישת השפה. הוא קולט את צלילי השפה ואת הניגון שלה, ומגיב בקולות משלו. 

בגיל שלושה חודשים התינוק כבר משמיע קולות מכוונים בתגובה לקולות שמשמיעים הוריו. הוא לומד שבכוחו להפיק צלילים, ושלצליליו תהיה תגובה מהסביבה. הוא מפיק צליל ושומע את עצמו, ורואה את הוריו מתלהבים מכך. זהו השלב הראשוני בתהליך התפתחות יחסי הגומלין של הדיבור וההקשבה.

דה דה דה
בגיל חצי שנה מתחיל התינוק ליזום את האינטראקציה הקולית. כעת ניתן למצוא בצלילים שהוא משמיע סוג של רצף: תחילה אותה הברה החוזרת על עצמה, ולאחר מכן צירוף של שתי הברות. גם אם לעיתים צירופי ההברות נשמעים כמו מילים שאנו מכירים, אין זה אומר שהתינוק מדבר, שכן בגיל זה הוא עדיין אינו מסוגל להבין את ההסמלה שבצירופי הצלילים השונים, ההופכת אותם למילים. שלב זה יגיע בערך בגיל שנה.

עצמאות פעוטה
מרגע שהפעוט מתחיל ללכת, הוא מתחיל לפתח עצמאות מסוימת. הוא מפתח יכולת טובה יותר לצפות בפעולות של אחרים, לפרש את התנהגותם ולחקות התנהגויות אנושיות של הסובבים אותו. למשל: אם פעוט יביט באמו והיא תראה לו עצובה, הוא ינסה לשמח אותה ולגרום לה לחייך. 

התפתחות נוספת של פעוט בשלב זה היא היכולת להבין את הבעות הפנים של המטפל, או את קולו כרמז המנחה אותו בהתמודדות עם מצבים חדשים. למשל: אם הפעוט יבקש לגעת במשהו ויסתכל על אמו, הוא יבחין בתגובתה ואם היא תחייך הוא יידע שמותר לו לגעת. אם היא לא תחייך, הוא יבין שאסור.

יחסי גומלין
בשלב זה של התפתחותם הפעוטות גם מתחילים להתעניין בפעולות גומלין עם אחרים, במיוחד עם בני גילם. התקשורת עם הסביבה תתרחש בעיקר סביב אובייקטים שמעניינים אותם, והם מנסים לשתף בחוויה את הזולת: מצביעים על דברים, מדברים (ממלמלים) עליהם ומביאים לאחרים.

בין גיל 15 חודשים לשנתיים מפתחים הפעוטות יכולת שנקראת "התנהגות משלימה". הם משחקים באותו אזור ביחד עם אחרים, ורק לעיתים רחוקות המשחק ביניהם מתואם. לרוב הם מרוכזים באותם החפצים אבל לא ממש משחקים ביחד. כלומר, אם יש ערמה גדולה של צעצועים, שני פעוטות ישחקו סביבה אך לא בשיתוף פעולה. 

מרכיבי התפתחות השפה
מרכיב חשוב בשפה הוא יכולת ההבנה. לפיכך, תינוק בן ארבעה חודשים לא יהיה מסוגל להוציא אל הפועל את המידע שקלט ועיבד לפי יכולת הבנתו,  ולעומתו ילד בן שנתיים יעשה זאת בהצלחה גדולה יותר.

מרכיב חשוב נוסף ביכולתו של התינוק לרכוש שפה בהצלחה הוא יחסי הגומלין עם הוריו. התגובה של ההורה כלפי התינוק היא זו שתעודד אותו ותגרום לו להמשיך ולהתנסות בפעולות התקשורת, השפה והדיבור. מומלץ מאוד לדבר אל התינוק גם אם הוא אינו עונה באמצעות דיבור, לעודד אותו להתבטא ולהיות ערים לסימני התקשורת האחרים שלו.

מתחילים לדבר
בגיל שנה בקירוב יתחיל התינוק להגות מילים בעלות משמעות, ואכן יתכוון אליהן. המילים האופייניות לתחילת תהליך הדיבור אצל תינוקות הן מוחשיות ושייכות לסביבתו הקרובה, כמו "אבא", "אמא", "אור", "בקבוק" וכו'. בשלב זה התינוק מתלהב מיכולתו להגות מילים ולקבל עליהן תגובה חיובית מהסביבה, ולכן ישמח לחזור שוב ושוב על אותה מילה שלמד.

בין גיל שנה לגיל שנתיים יגדל אוצר המילים של התינוק, והוא יוסיף לשמות המוחשיים גם שמות עצם, ובעיקר מילות הפעלה כמו  "די", "עוד", "אין" וכו'.  בסביבות גיל שנתיים יתחיל הפעוט להרכיב צירופים של שתי מילים, ובהמשך יתרחב אוצר המילים שלו במהירות. ייתכן שלא יהגה את כל המילים בצורתן השלמה, וייתכן כי יהיו לו מילים מיוחדות המסמלות עבורו חפצים ופעולות שונות ומובנות רק לסביבתו הקרובה. 

בסביבות גיל שלוש הפעוט כבר ממש ידבר. הוא ירכיב משפטים הכוללים פעלים, שמות עצם, מושגים ועוד. הוא ישאל שאלות ויתייחס לעבר, הווה ועתיד. בהמשך ישכלל עוד יותר את שפתו וילמד מילים ומושגים חדשים, בהם ישתמש על הבסיס שיצר.

מספר עובדות על התפתחות השפה:
 · 3% מהתינוקות משמיעים את המילה הראשונה שלהם בגיל תשעה חודשים.  10%מהתינוקות  משמיעים את המילה הראשונה בגיל עשרה חודשים, ו- 50% משמיעים את המילה הראשונה בגיל שנה.
 · בגיל שנה וחצי יהיה ל- 90% מהתינוקות אוצר מילים של עד עשר מילים בעלות משמעות.
 · הורים שמדברים אל ילדיהם באיטיות ובהדגשה לא תורמים להתפתחות השפה, אלא להיפך. הילד עלול לקלוט מילים כהברות בודדות, ובהמשך לדבר בצורה שגויה.
 · כאשר ילדים נשארים לאורך זמן במסגרת המשפחה או המטפלת, התפתחות הדיבור שלהם עשוי להיות איטית יותר כיוון שהם נחשפים לפחות הזדמנויות לתקשר באופן מילולי.
 · כשילד משבש מילים, מומלץ לא לתקנו, אלא לומר את המילה אחריו באופן הנכון.
 · בין גיל שנתיים לשלוש עשויים הפעוטות לגמגם, אך זהו שלב טבעי בהתפתחות. אם התופעה אינה חולפת מעצמה לאחר גיל זה, רצוי
לבדוק האם אין סיבה שכדאי לבחון.איחור בדיבור אינו מצביע בהכרח על פיגור בהתפתחות השכלית.

 

 

דר' שולמית רונן Ph.D - TCM- T.asiact
מרכזת את מגמת "מהות עולמו של הילד" להכשרת מטפלים בילדים, לפיתוח מיומנויות - תיפקוד למידה
ורגש, במכללת מהות לרפואה משלימה בחסות המרכז להשתלמויות אוניברסיטת בר אילן.
מרצה ומטפלת רב-תחומית. עוסקת ברפואה הוליסטית למעלה מ-25 שנה.
מפתחת מודלים ללמידה ותקשורת בינאישית, מנחה ומכשירה מורים ומטפלים לזיהוי וטיפול בילדים ובוגרים בעלי צרכים מיוחדים.
עבודתה היא הוליסטית - הקשבה לאדם השלם ולא למחלה, והתאמת הטיפול למטופל בצורה הטובה ביותר.
השתלמה בישראל, ספרד ואנגליה, בתמציות אנרגטיות והרפואה החדשה של ד"ר המאר, מוסמכת להוראה מטעם האקדמיה הבינלאומית לאומניות ומדעים של טכנולוגיות הצבע באנגליה.
http://www.mahut.co.il/
http://www.mahut.co.il/?categoryId=1051



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב